Van Spronsen makelaars is een gerenommeerde makelaar in Hendrik-Ido-Ambacht. Vanuit hun full service aanbod helpen ze vele mensen hun woningen te verkopen of aan te kopen. Hun intense betrokkenheid zorgt voor een positieve ervaring bij opdrachtgevers, zo beveelt 99 procent van hun klanten hun diensten aan. Zoals Oene Mulder zelf zegt: ‘We gaan pas starten als alles klaar is, wij leveren nooit half werk!’
De klant staat centraal
‘Wij willen echt een band opbouwen met de verkopers’, zo begint Oene Mulder enthousiast te vertellen. ‘Dat is waar ons werk begint en wat ons onderscheid van andere makelaars. Wij hebben ruime openingstijden en zijn elke zaterdag open. In gesprek met onze klanten zijn wij benieuwd naar de start van hun zoektijd, de voorbereiding en het beeld van de financiële positie. Bovendien heeft de toekomstverwachting van de klant invloed op ons advies, zoals een kinderwens of de wens eerder te stoppen met werken. Indien gewenst kunnen onze klanten hun plaatje visueel maken met een financiële coach van Huis en Hypotheek, die bij ons in het pand gevestigd is.’
De dynamiek van de makelaardij
De huizenmarkt is een dynamische wereld, naast het woningtekort hebben maatschappelijke ontwikkelingen zoals de oorlog in de Oekraïne, de onzekerheid van de agrarische sector en angst invloed. De afgelopen jaren zijn de prijzen de pan uit gerezen, er werd massaal overboden waarbij mensen soms tot 30 procent overboden. Op dit moment klinken er vanuit de markt berichten dat de markt (voor nu) gestabiliseerd is.
Gaan de huisprijzen dan eindelijk dalen?!
‘Het NVM heeft een grootschalig onderzoek gedaan naar verhuisbewegingen van mensen en trends in de markt. Ondanks de toenemende rente vermoedt de NVM niet dat de vraag naar woningen minder wordt. Sterker nog, het probleem is veel groter dan het aantal mensen dat op dit moment wacht op een woning. Het aantal eengezinshuishoudens neemt toe. Bovendien is de behoefte in Nederland om een eigen woning in bezit te hebben heel groot. Dit komt mede door de huurprijzen die exorbitant stijgen en het aantal vierkante meters wat je vervolgens krijgt. De risico’s bij kopen zijn het investeren waard. Deze drijfveer creëert de scheefgroei die wij zien in de woningmarkt. Wij verwachten dat de prijzen weer licht gaan stijgen, wellicht niet dit jaar, maar volgend jaar.’
De tip van mijn vader
Van Spronsen makelaars is inmiddels al weer een aantal jaren klant bij TUUUR. Over de keuze waarom hij voor TUUUR koos, deelt Oene: ‘Mijn vader zei altijd: Je moet elke tien jaar van accountant wisselen, zodat ze niet in slaap vallen. Het gevaar bestaat immers dat zij jou als boekhouder gaan ondersteunen in plaats van als accountant. In gesprek met Mariëlle van Stemar, een gerespecteerde opdrachtgever van Van Spronsen, deelde ik over mijn ervaring met het kantoor wat mijn overname heeft ondersteund. Ik kijk met plezier terug op de samenwerking met dat kantoor, maar inmiddels waren mijn contactpersonen veranderd en zocht ik naar iemand met meer dynamiek.’
Een klik is key!
‘Mariëlle vertelde mij over haar positieve ervaring met TUUUR. Ik trok de stoute schoenen aan om met Melanie van Bekkum in gesprek te gaan. Wij hadden gelijk een klik. Ik functioneer onder spanning en ik hou van snel schakelen. De korte lijnen bij TUUUR spreken mij aan. Bovendien moet je met iemand kunnen lachen, sparren en ook openstaan voor kritiek. Tijdens een sparringsessie kan Melanie kritiek zo mooi verbloemen dat je pas achteraf ziet dat het kritiek is. Je ogen worden geopend en je krijgt handvatten om mee aan de slag te gaan. Ik vind het belangrijk dat het kantoor niet alleen de cijfers voor me neer leggen, maar ook meedenken in de besluitvorming om kosten te besparen en te kijken waar de kansen liggen.’
Wij trekken klanten aan door wat wij uitstralen
‘Als Van Spronsen staan wij echt aan het begin van de groei van ons bedrijf. Wij hebben daadkracht en inspiratie nodig van de mensen om ons heen. Groeien is niet een doel, maar het is een bijkomstigheid van wat we uitstralen, de activiteiten die wij doen en de klanten die wij daardoor aantrekken. Als ondernemer krijg je dan de vraag hoe je omgaat met personeelsbeleid, salarissen, pensioen, auto’s en dergelijke. Het even sparren is fijn; is dit het juiste moment? Wanneer moet ik het doen? Ik kan vermenigvuldigen, optellen, aftrekken vind ik echter moeilijker. TUUUR kijkt met mij mee en adviseren mij bijvoorbeeld in het opbouwen van reserves. Elk kwartaal spar ik met TUUUR, dan gaat de thermometer in het bedrijf. Deze gesprekken gaan echter niet alleen over cijfers, maar ook over bedrijfsvoering, toekomstplannen en het vinden van passende bedrijfsruimte.’
TUUUR als tweede stuurman van het bedrijf
‘TUUUR is als een tweede stuurman, met wie je even kunt afstemmen. TUUUR legt een spiegel voor je neer, waarbij jij zelf ondernemer blijft. Zij zetten je aan het denken en zijn een goede sparringpartner. Zij beoordelen grote financiële plannen mee en signaleren belangrijke dingen voor de plannen die ik heb. Het is waardevol dat je bevestiging krijgt voor de koers en de besluitvorming van jouw bedrijf. Bovendien helpt TUUUR mij om de continuïteit te borgen van Van Spronsen makelaardij, rondom de opvolging van mijn bedrijf maar ook het regelen van mijn oude dag.’
Ik zou TUUUR 100 procent aanbevelen
‘TUUUR is als de rode appel in een kist met groene appels.’ Op de vraag wat Oene TUUUR toewenst zegt hij: ‘Ik wens TUUUR dat zij vooral zichzelf blijven en zij hun eigen koers blijven bepalen in de accountancy, dat maakt ze sexy en aantrekkelijk voor mij als ondernemer. Juist de interactie die zij hebben met mij als klant onderscheid ze van elk ander kantoor. TUUUR heeft meer aandacht voor de klant, dan alleen voor de cijfers. Als je echt op zoek bent, open staat voor meedenken en positieve kritiek en daar je voldoening uithaalt, dan zij zijn echt een geweldig bedrijf om mee samen te werken. Fijn én korte lijnen.’