Met hun aanpak zijn Melanie van Bekkum en Henk Stolk van TUUUR een mooi praktijkvoorbeeld van hoe een bedrijfsovername en tegelijkertijd de transitie van administratiekantoor naar financieel adviesbureau in zijn werk kan gaan. “We doen het een aantal jaar samen en als Henk met pensioen gaat, leeft zijn kindje door!”
Blik op de toekomst
Formeel nam Melanie (39) het stokje al op 1 januari 2019 over van Henk (63). Toch staat Henk haar de komende drie jaar nog bij als ervaren specialist, vriend en sparring partner. “We kennen elkaar al sinds 1996, destijds liep Melanie stage bij me”, begint Henk. “Daarna zijn we ieder onze eigen weg gegaan. Toen ze me in 2012 belde, twijfelde ik geen moment en gingen we verder waar we gebleven waren.” Doordat Melanie intussen ervaring had opgedaan in de zaak van haar ouders, bracht ze veel ondernemersinzicht mee. “We vonden allebei dat het anders moest in de branche en ik had meteen het gevoel dat haar visie van pas zou komen voor mijn bedrijf. Bovendien was ik te oud aan het worden om alle vernieuwingen en digitale ontwikkelingen zelf bij te houden. Je zou dus kunnen zeggen dat ik in Melanie stiekem al mijn opvolger zag. Al had ze daar zelf iets meer tijd voor nodig!”
Vertrouwen bouwen
“Ik wilde sowieso een andere rol dan die van traditionele jaarrekeningenmaker”, gaat Melanie verder. “Het NOAB-traject MKB Ondernemerscoach leek goed aan te sluiten bij mijn ambities, dus Henk en ik kwamen overeen dat ik mezelf met deze opleiding verder ging ontwikkelen. Langzaam maar zeker ging ook ík geloven in mezelf als toekomstig leider van ons kantoor. Het eerste jaar focusten we op ondernemen in het algemeen, het tweede jaar stond in het teken van het verdienmodel en toen het uitrollen van het ondernemersplan aan bod kwam, zijn Henk en ik gesprekken gaan voeren over een eventuele overname. Het jaar 2018 was er eentje van flink sparren, nadenken en vormgeven, met als resultaat mijn eigenaarschap! Henk is langzaamaan begonnen met afbouwen en momenteel groeien we samen naar het moment dat Henk zich terugtrekt.”
Objectief advies
“Het jaar van de daadwerkelijke overname was zoals Melanie al zegt intensief”, legt Henk uit. “Voordat we besluiten namen, hebben we uitgebreid overlegd met een onafhankelijke derde en alles goed laten vastleggen. Van bedrijfsvorm tot waardebepaling en ga zo maar door. Dit gaf ons houvast en de brede helicopterview van de expert zorgde voor een solide basis. Toen alles rond was, viel er echt een last van onze schouders. Mijn advies aan anderen die een bedrijfsovername overwegen? Laat je altijd bijstaan door deskundigen en koppel emoties los van feiten. Neem bovendien de tijd voor de verschillende fases en denk niet dat je alles al moet hebben staan voordat je verkoopklaar bent. Juist samen met anderen kun je hieraan gaan werken. De boel open gooien kan verhelderend en versnellend werken is mijn ervaring.”
‘Ook – of zelfs juist – als je goed door één deur kunt, heb je een objectieve derde nodig’
Balans
Waar Henk meer van de uitvoerende en vakinhoudelijke kant is, zoekt Melanie steeds vaker de ‘zachte’ menskant op. “In plaats van de 80-20 verhouding van vroeger, ben ik tegenwoordig slechts 50% declarabel bezig met klantadvies, bemiddeling en coaching”, vertelt ze. “De overige 50% besteed ik aan strategie en leidinggeven aan onze vijf personeelsleden. Dat doe ik op een vrije en open manier. Zo vind ik het belangrijk mensen mee te nemen, te vragen naar hun gevoel en te weten waar ze naartoe willen. Ik mag dan toevallig de aandelen hebben, samen zijn we TUUUR! Te veel sturen op declarabel zijn vind ik overigens onzin. Het gaat er ook juist om wat je doet in niet-declarabele tijd. Daarin worden vernieuwende ideeën en efficiëntere procedures bedacht.”
‘Ik vul de leiderschapsrol in, met Henk voorlopig nog aan mijn zijde’
Klantbeleving
Naast betrokken zijn bij het personeel, vinden Melanie en Henk een betere klantbeleving de sleutel tot een futureproof bedrijf. Hoe ervaren zij je dienstverlening? Krijgen ze van je wat ze nodig hebben? “Veel kantoorleiding op middelbare leeftijd moet deze stap nog zetten”, pakt Henk het woord. “Als je slim omgaat met automatisering kan je uitvoerende werktijd omlaag en kun je echt waarde gaan toevoegen in de vorm van persoonlijke advisering en strategisch meedenken. Ben je dus boven de 55, hik je aan tegen de transitie en wil je meegaan met de digitalisering? Vraag je klant naar zijn behoefte en haal jonge mensen binnen die thuis zijn in de techniek. Dan komen die tevreden klanten bijna vanzelf!”
Geen zijden handschoentjes
Als Henk en Melanie kritisch kijken naar hun overnametraject, zien ze ook iets dat beter had gekund. “Ik nam steeds meer operationele taken over, wat intern soms voor onduidelijkheid zorgde omdat we nog niet concreet genoeg hadden benoemd wat mijn nieuwe rol was”, aldus Melanie. “Nadat ik bij Henk had aangegeven dat dit me wat onzeker maakte, hebben we bijgestuurd en duidelijk uitgesproken dat ik de nieuwe leidinggevende was. Acceptatie volgde direct. Wees dus snel helder over de plannen en pak ingrijpende boodschappen niet in met vloeipapier. Ga voor korte, krachtige en feitelijke communicatie.”
“De overname was een mooie gelegenheid om onze bedrijfsnaam en huisstijl te veranderen. De naam, de frisse groene kleur, de slogan… het nieuwe geheel straalt nu precies uit waar we voor staan.”
Terug- en vooruitblik
Al zeggen ze zelf nooit klaar te zijn, inmiddels zijn ze bij Tuuur aardig ver in het overnametraject. “Als ik het moet samenvatten, is ons succes te danken aan drie dingen. We zorgden er continu voor dat het team met de neus dezelfde kant op stond, hebben zoveel mogelijk gedaan wat we zeiden en gezegd wat we deden én zijn altijd kritisch naar ons ondernemersplan blijven kijken”, concludeert Melanie. “In het begin leek drie tot vijf jaar me erg lang, maar elke stap is winst.” Ook Henk is tevreden. “Deze overname geeft zekerheid over de continuïteit van het bedrijf. Niet dat ik nu al achterover leun, maar het geeft toch een gerust gevoel!”
Bron: NOAB &GO 4-2020
Redacteur: Femke Hellings
Fotograaf: Maarten van der Wal