In gesprek met Friso van de Weerdt van Punt & van de Weerdt

Als ondernemer gaat veel fiscale kennis boven je pet uit. De materie is zo enorm ingewikkeld, maar een ding is zeker: je wilt de Belastingdienst het liefst zo veel mogelijk te vriend houden en tegelijkertijd ook de slimme keuzes maken als het aankomt op het fiscale terrein. Als TUUUR hebben we daarom Punt & van de Weerdt als samenwerkingspartner, zij beschikken over de kennis die essentieel is voor fiscale vraagstukken binnen uw bedrijf. Wij gingen in gesprek met Friso van de Weerdt over zijn passie voor fiscaal recht.

Friso’s passie voor fiscaal recht

Hoe Friso ooit zijn liefde voor het vak ontdekte, heeft alles te maken met zijn vader. ‘Mijn vader is van huis uit fiscalist, nadat hij een paar jaar belastinginspecteur is geweest is hij binnen het bedrijfsleven gaan werken. Vanuit zijn ervaring vertelde mijn vader dat je als fiscalist er altijd tussen staat. Wat er ook gebeurt, er komt altijd een fiscalist bij die meekijkt en adviseert. Dat sprak mij aan. Bovendien had ik een 100% baangarantie op het moment dat ik afgestudeerd zou zijn. De intellectuele uitdaging en het werken met mensen vind ik heel leuk.’

De Fiscalisten

De samenwerking van Friso en zijn compagnon gaat ver terug. Zo vertelt Friso: ‘Dit jaar werk ik 35 jaar samen met Kees Punt, waarvan we sinds 2000 samenwerken in de huidige samenstelling als Punt & Van de Weerdt.’ Op de vraag op wat voor moment je als ondernemer een fiscalist nodig hebt schets hij dat je als ondernemer of als vermogend persoon een fiscalist nodig hebt op zoveel gebieden, zoals schenken, de aanschaf van een huis, bij geboorte of overlijden. ‘Een fiscalist is geen accountant, maar een jurist gespecialiseerd in belastingrecht’. Als iets specialistisch werk is, dan zijn dat de werkzaamheden van een fiscalist. Vanuit de politiek zijn er regelmatig ontwikkelingen die grote impact hebben of kunnen hebben op de wetgeving en de praktijk. ‘Sterker nog’, zo vertelt Friso, ‘de materie is ingewikkeld en de ontwikkelingen gaan snel. Van alle juridische wetgevingsveranderingen is zo’n 90% fiscaal georiënteerd. Dat betekent dat ik dagelijks minimaal een uur investeer in het volgen van de ontwikkelingen, vakliteratuur lees of dingen uitzoek.’

Fiscale vraagstukken binnen ondernemerschap

Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar bedrijfsovernames of bedrijfsopvolging, moet je een bepaalde route volgen. De juiste juridische stappen moeten gezet worden om de faciliteiten te kunnen benutten rondom het voorkomen of uitstellen van belasting. Dat luistert nauw, waardoor de input van een specialist van belang is. Wanneer u als ondernemer bijvoorbeeld een bedrijfsopvolgingsfaciliteit wilt benutten, waarbij er geen heffing van schenkbelasting berekend wordt, kan er een vraagstuk rijzen. Indien u als ouder alle kinderen gelijk wilt behandelen, kunt u wellicht niet alle fiscale faciliteiten benutten en is het van belang hier een middenweg in te vinden. Zo kunt u bijvoorbeeld een onderneming geruisloos overdragen, wat echter alleen mogelijk is wanneer kinderen minimaal drie jaar in het bedrijf werken of mede eigenaar zijn én daarna nog minimaal 5 jaar doorwerken in de onderneming. Of wanneer u wilt gaan beleggen in vastgoed, moet u dat dan doen in een bv of juist privé? Hoeveel panden mag je dan bezitten en hoe werkt dat dan fiscaal? Wanneer valt de belegging in box 3? Zoals u wellicht al merkt, zijn er vele fiscale vraagstukken op bepaalde kruispunten in het leven.

De kracht van TUUUR

‘De kracht van TUUUR is dat ze weten wanneer er een specialist van buitenaf ingeschakeld moet worden. De goede kantoren doen dit, slechte kantoren denken dat ze het zelf wel kunnen. Het risico bestaat dan dat je als ondernemer niet datgene eruit haalt wat eruit te halen valt. Het is belangrijk om op tijd de kennis in te huren die je zelf niet of onvoldoende in huis hebt, en dat is wat TUUUR doet. Soms ben ik op afstand betrokken bij dossiers en andere momenten zit ik bij een klant van TUUUR aan tafel. Zo was ik zijdelings betrokken bij het overnametraject van Oudemaas, waar ook Marjolein als fiscalist binnen TUUUR betrokken was.’, zo vertelt Friso. Overigens, voor de mensen die Marjolein Steenvoorden – Sipma kennen; sinds 1 december 2021 is Marjolein werkzaam bij Punt & Van de Weerdt en is ze op die manier weer van betekenis voor klanten van TUUUR.

De unieke inbreng van Melanie van Bekkum binnen TUUUR

‘Melanie van Bekkum is een bijzondere leider van TUUUR als financieel en fiscaal advieskantoor.’, zo oordeelt Friso. ‘Dat komt enerzijds door het feit dat ze zelf kind van een ondernemer is. Anderzijds is Melanie een vrouw in een mannenwereld. Er zijn niet veel NOAB kantoren waar een vrouw de kantooreigenaar is, bovendien zijn de meeste klanten van TUUUR mannelijke ondernemers. Dat maakt TUUUR bijzonder. Als vrouw kijk je af en toe anders naar dingen dan een man. Dat, in combinatie met de zakelijkheid die Melanie heeft, geeft een mooie mix waar veel klanten enthousiast over zijn. Melanie luistert en analyseert, maar ze praat niet slaafs met de ondernemer mee. Daardoor heeft zij echt iets toe te voegen. De combinatie van haar ondernemersgeest, haar vrouw zijn, haar karakter en haar intelligentie brengt mee dat veel ondernemers denken: ‘Wow, hier heb ik iets aan!’.’

Kennis maken?

U bent van harte welkom op ons kantoor in Hendrik-Ido-Ambacht. Uiteraard kunnen goede gesprekken ook telefonisch 078 302 0600 en via de email info@TUUUR.nl plaatsvinden.

Andere berichten

Inspiratie, Klantverhaal

Lux Coaching

Na een succesvolle carrière bij een landelijk re-integratie en educatie bureau wist Debby het zeker! Ze wilde voor…