Het allermooiste wat je als ondernemer kan overkomen, is dat je klant het uitroept: ‘Zo iemand als jou hebben we nodig!’ Dat overkwam Davy Stam toen hij – na een uitstapje gemaakt te hebben in een andere branche – besloot weer in de vloerverwarmingsbranche te gaan werken.
D. Stam montage B.V.
Als iets Davy’s passie heeft, is het wel zijn werk. Vanuit zijn montageonderneming verzorgen zij de vloerverwarming bij vele projecten in opdracht voor installatiebedrijven, waarbij ze ook regelmatig voor consumenten in de weer zijn. Vandaag de dag is vloerverwarming in nieuwbouw vaak de hoofdverwarming, in combinatie met een warmtepomp. Dit komt voort vanuit het maximale rendement dat voortkomt uit vloerverwarming bij (zeer) goed geïsoleerde woningen. Daar waar er verschillende manieren zijn om vloerverwarming te installeren, plaatst Stam montage de staalnetjes op de vloer, waar vervolgens een gietvloer of zandcement over aangebracht wordt. Met zo’n 6 à 8 zzp’ers die Davy Stam samen met zijn broer inhuurt, loopt zijn onderneming op rolletjes. Van mond tot mond reclame weten steeds meer bedrijven hen te vinden.
Warm en comfortabel in huis
Op de vraag wat nu eigenlijk de voordelen zijn van vloerverwarming, begint Davy meteen met een opsomming: ‘Het plaatsen van vloerverwarming heeft vele voordelen. Naast de egale warmte die het creëert aangezien het verwarmingsoppervlakte veel groter is dan bij een klassieke radiator, zorgt het voor een beter klimaat in huis door de reductie van luchtcirculatie in huis. Bovendien is de inzet van vloerverwarming energiezuinig, onderhoudsarm en ziet het er ook nog eens beter uit dan de radiatoren die in vele huizen de wanden ontsieren.’
De vrijheid als ondernemer
Op de vraag hoe lang hij al ondernemer is, antwoordt Davy: ‘Ik ben al zo’n 12 jaar ondernemer. Tijdens de crisis van de bouw heb ik mij laten omscholen om het grondwerk in te kunnen gaan, tot mijn broertje me opbelde met de vraag waarom ik niet weer de vloerverwarming in ging. Dat vond ik wel een goed idee, aangezien ik al 10 jaar in de vloerverwarming had gewerkt. Het was absoluut een gat in de markt met de ontwikkelingen in de bouw rondom verduurzaming en alle bouwnormen.’ Het was een bewuste keuze om weer als ondernemer aan de slag te gaan, zo stelt hij: ‘De vrijheid als zelfstandige spreekt me enorm aan. Ik ben niet verplicht strakke dagen te werken en mijn dagen vol te maken. Als ik klaar ben, kan ik naar huis of iets anders gaan doen.’
Na een goed gesprek, wist ik het…
Inmiddels ben ik al zo’n twee a drie jaar klant bij TUUUR. Daarvoor zat ik bij een boekhoudkantoor, waarbij altijd alles lang duurde. Toen ik jaarcijfers nodig had voor het aankopen van mijn huis, duurde het enorm lang voor ik alles binnen had van de boekhouder. Ik moest steeds bellen om er vaart achter te zetten, zodat ik vervolgstappen kon nemen voor mijn hypotheek. Ik was ontevreden en via Remon Nieuwenhuizen kwam ik in contact met TUUUR. Na een leuk gesprek met Melanie, voelde dat goed aan. Als ik naar TUUUR bel, proberen ze datgene wat ik nodig heb zo snel mogelijk te regelen.
TUUUR kijkt naar mij persoonlijk
De werkwijze bij TUUUR is anders dan dat van een klassiek boekhoudkantoor. Zo deelt Davy: ‘Het is niet dat je je bonnetjes aanlevert en de jaarcijfers ervoor terug ontvangt. Het gaat erom wat ik vorig jaar heb verdiend, waarna we ook het lopende ondernemersjaar bekijken of het wel of niet goed gaat. Ik heb een à twee keer per jaar een gesprek bij TUUUR waarbij we de cijfers doornemen. Tijdens het 1-op-1 gesprek bespreken we waar ik sta met mijn onderneming, waar ik heen wil, hoe ik verder wil groeien en hoe TUUUR mij daarbij kan ondersteunen. Ze zijn heel klantgericht aangezien ze naar mij persoonlijk kijken. Ze monitoren mijn bedrijf en het persoonlijke contact vind ik daarin fijn.’
Onze naam valt!
Wanneer Davy naar de toekomst kijkt, is hij positief. Zo stelt hij: ‘Onze naam valt! Mijn broer en ik hebben naam gemaakt in de vloerverwarmingswereld. Mensen die ons niet persoonlijk kennen, kennen ons bij naam. We proberen altijd een zo goed mogelijke kwaliteit af te leveren, waarbij we flexibel zijn naar de klant toe en dat is wat mensen zien. Met elke klant zijn wij dankbaar voor het werk dat we toevertrouwt krijgen. Ze kunnen het werk altijd aan een ander geven, toch kiezen ze ervoor om ons de klus te laten klaren. Dat is fijn.’
Wanneer klanten je weten te vinden omdat je goed werk levert, uit zich dat vaak in de hoeveelheid werk. Dat is ook Davy’s conclusie: ‘Het is enorm druk. Op dit moment hebben we 10-12 zzp’ers lopen, waarbij we weten met wie we werken en wat ze opleveren. Goede jongens zijn altijd welkom, die mogen mij altijd bellen om eens rond de tafel te gaan zitten’, eindigt Davy met een glimlach.